Het is de meest mooie tijd van het jaar. Een tijd van viering, familie en cadeautjes. Maar hoe werkt dit nu precies bij dé Kerstman? De voorbereidingen starten weken voordat het kerstfeest van start gaat. Kinderen – en natuurlijk ook veel volwassenen – maken een lijst van wat zij van de Kerstman willen hebben. Het geeft de Kerstman de mogelijkheid om te winkelen en te vinden wat op de lijstjes staat. Of een zo goed mogelijk alternatief. Zeker in deze drukke tijden moet de Kerstman nu eenmaal rond kijken naar ‘the second best’. Veel webshops en bezorgbedrijven zijn immers erg druk en daarmee kan je niet altijd bij die betreffende bron terecht of moet je dus genoegen nemen met iets wat er erg op lijkt, maar toch net iets anders is dan op het verlanglijstje staat.

Maar zelfs dan kunnen niet alle pakjes direct geleverd worden, omdat ze eerst nog door de kwaliteitscontrole moeten. Soms is speelgoed immers toch niet geschikt voor bijvoorbeeld de leeftijd van het kind en tsja… de volwassene. Of is het blijkt simpelweg een waardeloos en gevaarlijk stuk speelgoed te zijn. De elven zijn in control en kijken al cadeautjes na, voordat ze naar expeditie gaan; de slee! En dan niet te vergeten dat ze nog mooi ingepakt moeten worden. Maar er is nog 1 stap voor de cadeautjes mogelijk naar de expeditie kunnen; de lijst van lieve en stoute kinderen. Als iemand zich immers niet gedraagt, dan kan het zijn dat diegene minder of geen cadeaus onder de kerstboom krijgt, maar als alles goed is bevonden, dan is het contract bezegeld en kan de levering starten. Alle rendieren worden opgetuigd en voor de slee geplaatst, cadeaus worden nagelopen en ingeladen en kerstavond valt alles op zijn plaats. Laat de sleebellen rinkelen!

Maar wat als sommige cadeautjes per ongeluk verkeerd geadresseerd zijn? Of één of twee pakketjes omgewisseld zijn? Een foutje is snel gemaakt. Het wordt vervelender als het “secret Santa” cadeau bij de verkeerde partner komt. Maar hohoho… De Kerstman heeft zelfs daar aan gedacht met een klantenservice en klachtenlijn. En natuurlijk kun je altijd terecht bij de Elven Autoriteit als jouw klachten niet goed in behandeling zijn genomen.

Hoe dit zich tot privacy en security verhoudt? Alles wat je zojuist gelezen hebt zijn stappen uit de privacy compliance en security processen die ervoor moeten zorgen dat applicaties, services en andere type verwerkingen van persoonsgegevens op de juiste wijze worden uitgevoerd. Binnen de eisen van de AVG en informatiebeveiligingsnormen. Zelfs de kleinste applicatie moet nagelopen worden of het past binnen de data protectie standaarden. En in het geval dat dit niet zo is? Dan welke extra maatregelen genomen moeten worden. Data protectie – privacy en informatiebeveiliging – focussen zich op deze kwaliteitscontrole en willen dat jij de cadeaus krijgt die je gevraagd hebt. Voordat je ze uitgepakt hebt. Zelfs als er een groot merk op gebrand staat moeten deze checks uitgevoerd worden als onderdeel van de overeenkomst met die partijen. Ook bij die ‘gratis’ cadeautjes is het een must. Al is het maar om te bepalen of je het in jouw geval mag gebruiken en wat de addertjes onder de sneeuw zijn.

Daarnaast moeten ook in de nazorg maatregelen genomen worden. Bijvoorbeeld als iemand zorgen heeft of een klacht wil indienen over de verwerkte data of een datalek wil melden. Dit zijn ook verplichtingen voortkomende uit de AVG. Net als dat het transparant zijn en de rechten van betrokkenen belangrijk zijn als onderdeel van privacyverklaringen en de kwaliteitsprocessen rond privacy.

Dit alles helpt om het kerstfeest vrolijk en veilig met de langverwachte cadeaus te kunnen vieren, want alle stappen zijn doorlopen en alle maatregelen in werking. Scourse helpt graag mee om dat ook binnen jouw organisatie te bereiken. Maar eerst een fijne feestdagen en een veilig en fantastisch 2021!

Categories:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *